Stridsvagn m/40K

Samtliga bilder denna sida;   Från SPHF (Svensk PansarHistorisk Förening) samling resp Pansarmuseet.

Samtlig text  denna sida : Per-Åke Kronbladh

 

Strv m/40 K är tillverkad på Karlstads mek verkstad, därav beteckning K. Den är en utveckling av m/40 L,
tilläggsskyddet är nu integrerat i frontplåten och den har förstärkt fjädring för att kunna bära den ökade vikten.


Här den för tillfället enda kördugliga vagnen i landet, 494, vid uppvisning på P4.

Viktökningen har gjort att en starkare motor monteras, 162 i st för 142 hkr.
Övrigt har inget hänt med beväpning, den är samma som de tidigare vagnarna.

1944 kör de krigförande med vagnar som har vikter mellan 30 - 60 ton. Verkan av 37 mm kanon hade i stort sett uteblivit vid möte mot någon av dessa.

Tyskarna märkte det vid möte med T 34 under första krigsåren, de hade också 37 mm kanoner i många stridsvagnar.

Rimligare hade varit att förse vagnen, som levereras 1944 med 57 mm pvkan m/43 som precis tagits fram. Försök med detta sker på 50-talets början med strv m/40 L.

Försök med djupvadning äger rum sent 1940 och början -50. Vagnen kan då gå på ett djup av ca 3 m.

Under försöken provas alla kombinationer av snorkel, en stor så besättningen kan gå upp genom den,
avgasutblås i vattnet resp som bilden visar med förlängare. Dessutom är ett utblås för kylluft monterat.

Här är en liten snorkel fastsatt på tornets sidolucka.

Kylning av motorn sker med en kopparrörsslinga kopplad till motorvärmarens
uttag baktill, som det varma kylvattnet cirkulerar genom.

Vagnen styrdes från land med radiokommando, det gick att använda den trots att del av antennen var i vatten.

 



Den stridsvagn m/40 K som finns vid Gotlands Försvarsmuseum var under en övning i februari 1957 på marsch i Garda, under befäl av Bengt Samelius. Han var chef för P1G:s stridvagnspluton med fem vagnar. Denna vagn låg sist i kolonnen, den hade kommit efter och skulle köra ifatt. 
I samband med utfarten från Etelhemsvägen mot Lye-Gardavägen gick vagnen i diket, välte, och fattade eld. Elden släcktes av Garda brandkår, och man lyckades få igång motorn och ta sig hem för egen maskin.
Tygofficeren dömde dock ut vagnen och såg till att den kasserades. Den rensades på motor och kraftöverföring och har som monumentvagn stått uppställd utanför Visborgsmässen, utanför sjukhuset, och senast utanför kasern Havde.



På Gotland har bara funnits strv m/40K. Den var i bruk på Gotland 1953-1964.



 Data:

Vikt:                                                                             10.9 ton
Besättning: 3 man
Pansar: 4 - 50mm
Motor: Scania-Vabis L 603, 162 hk
Maxfart: 45 km/h
Beväpning: 1 x 37mm Bofors,  2x ksp m/39
Byggår: 1944
Antal i tjänst 80 st